top of page
Soutěžní sekce
Umělecká činnost
a tvorba

Bc. František Dvořák
1. ročník NMgr. programu Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol a Učitelství chemie pro střední školy

VEČER CHVAL SE SYMFONICKÝM ORCHESTREM

Anotace příspěvku:

Večer chval je nová forma duchovní akce, kdy se společenství věřících setkává a chválí Boha slovem či písní. Ty bývají nejčastěji doprovázeny kapelou ve složení kytary, rytmika, sólový nástroj, klávesy a zpěv. Akce bývá spojena také s adorací popřípadě přímluvnou modlitbou.

V Zábřeze se večer chval uskutečnil 27.5.2023 v kostele sv. Bartoloměje za netradičního doprovodu, a to zábřežského symfonického orchestru a smíšeného pěveckého sboru Schola Liturgica pod taktovkou Františka Dvořáka.

Kromě stálých členů orchestru hrálo i několik žáků ZUŠ, což byla jejich první zkušenost s orchestrální hrou. Protože bylo potřeba vyrovnat zvuk orchestru a sboru, bylo přizváno k provedení i několik studentů z Katedry hudební výchovy UPOL. Na celém provedení se celkem podílelo asi 60 hudebníků.

Na nahrávce si lze poslechnout píseň Zde jsem, chci Tě chválit v podání sopranistky Anny Kolčavové. Píseň je proložena modlitbou kněze.

Druhá nahrávka – píseň Můj králi v podání smíšeného pěveckého sboru.

Mgr. Alexander Ivanov

1. ročník DSP Výtvarná pedagogika (teorie výtvarné výchovy a tvorby)

 

PŘEKRÁSNÝ NOVÝ SVĚT / BRAVE NEW WORLD

Anotace příspěvku:

Poprvé v historii lidstva máme možnost převzít roli „stvořitele“ a zasáhnout tak do přirozeného vývoje člověka. Biotechnologie dospěla do stádia, kdy jsme schopni pomocí metod genového inženýrství
s téměř chirurgickou přesností editovat lidský genom. Metaforicky tak v rukou svíráme nástroj, který má potenciál vymýtit geneticky podmíněná onemocnění, ale zároveň může velice snadno dojít k jeho zneužití. Měli bychom jako lidstvo zasahovat do přirozeného procesu dědičnosti? Převažuje medicínský potenciál nad rizikem zneužití této technologie ve prospěch „vylepšování“ lidské rasy? Je opravdu nutné přistoupit k regulaci či snad samotnému zákazu genového inženýrství?  

Objekt s názvem Překrásný nový svět plní účel jakéhosi mementa. Na jedné straně ukazuje, že člověk odhalil relativně snadný způsob, kterým lze zasahovat do přirozených procesů dědičnosti všech živých organismů, a to včetně vlastního druhu. Na straně druhé se vztyčeným ukazováčkem upozorňuje na skutečnost, jak jednoduché je tento nástroj zneužít. Metody genového inženýrství lákají nejen svým medicínským potenciálem, ale zároveň i možností nekontrolovatelného vylepšování lidského druhu.

Při tvorbě práce jsem se pasoval do role stvořitele, který z hlíny, jako starodávní bohové uhnětl „život“. Divák má možnost prohlédnout si abstrahovanou podobu sekvence řetězce lidské DNA. Samotný objekt pak diváka vybízí k tomu, aby si pohrával s myšlenkou přímé editace lidského genomu. Stačilo by pouhé natažení ruky a pasivní pozorovatel by se mohl stát genovým inženýrem či bohem stvořitelem.

Dříve či později se může editace lidské DNA stát přirozenou součástí našich životů. Magisterská práce si neklade za cíl na dané otázky nalézt odpovědi, ale podnítit snahu je hledat. Modifikace lidských embryí již není pouhé sci-fi z pera Aldouse Huxleyho, ale realita, vůči které musíme zaujmout určitý postoj. Jaký? To už je na každém z nás.

Bc. Kamila Polonyová  

2. ročník NMgr. programu Učitelství hudební výchovy a českého jazyka na 2. stupni ZŠ a středních škol

 

VDĚČNOST I SMUTEK VYCHÁZÍ ZE SRDCE  

Anotace příspěvku:

Autorka se v této práci zabývá uměleckou činností, konkrétně v hudebním oboru:

populární zpěv a skladatelská činnost. Od roku 2019 aktivně působí ve skládání folklórně-popových písní, avšak svou první píseň složila již v roce 2012. Vždy, když skládá novou píseň, snaží se hlavně o to, aby píseň nesla nějaké poselství či příběh týkající se běžného života. Autorka také vždy usiluje o to, aby posluchači předala emoce.

Do soutěže Mozaika poznání se přihlásila tedy s tím, že bude prezentovat své dvě vlastní písně. Autorských písní má celkem 8, avšak dlouho přemýšlela, které z nich zvolit, aby vytvořila vhodný koncept pro tuto soutěž. Po konzultaci se svou kamarádkou a zároveň doktorandkou PdF UPOL – Mgr. Pavlínou Hanákovou dospěla k závěru prezentace níže zmíněných písní. První píseň nese název Srdcebol a druhá Vďačnosť. Název práce symbolizuje spojení právě těchto dvou autorských písní, které jsou plné emocí. Ty můžeme dle publikace Nakonečného definovat takto: „Pojem emoce vyjadřuje komplexní fenomén, jehož složky vedle fyziologických změn a určitých způsobů chování tvoří city jako jisté způsoby prožívání situací, do nichž lidé vstupují“ (Nakonečný, 2012, s. 11). Franěk emoce ve své publikaci Hudební psychologie popisuje jako komplexní jev, který má stránku zážitkovou, fyziologickou, behaviorální a výrazovou a říká, že se emoce projevují jako spontánní reakce na vnitřní a vnější podněty, nelze je vyvolat úmyslně. Také s jinými autory se shodne na tom, že emoce mají důležitý význam při vnímání a hodnocení hudby (Franěk, 2005). Publikace Emoční síla krásných zvuků aneb proč máme rádi hudbu od Johna Powella tvrdí, že emoční reakce související s hudbou jsou s hudbou časově sladěné – to znamená, že příslušná skladba vyvolává příslušnou emoci (Powell, 2016). A právě o to se autorka tohoto soutěžního příspěvku snaží.

Píseň Srdcebol vznikla v roce 2021 a již podle názvu vyznačuje spojení srdce a bolesti. Nese s sebou životní příběh o nešťastné lásce a zklamání, ale také o koncích a nových začátcích. Každý si v životě prošel určitou etapou, která pro něj nebyla zrovna příjemná nebo jej provázela nějaká trápení či bolest nebo prožíval negativní emoce, jako např. smutek, úzkost či strach. Důvodem vzniku této písně bylo to, že se autorka chtěla z těchto nepříjemných pocitů „vypsat“, a to právě skrze píseň. Zároveň ji však vydala hlavně pro to, aby pomohla dalším lidem s podobným příběhem a aby je motivovala, že všechno se dá v životě zvládnout, tedy i nešťastná láska a zklamání (ať už s ohledem na intenzitu bolesti a prožívání těchto pocitů a stavů). Je toho názoru, že vše se v životě děje z nějakého důvodu, a i když si neprocházíme zrovna lehkou životní situací, má to nějaký důvod, který nás má nějakým způsobem v životě posunout dále, dopředu. John Powell ve své publikaci také uvádí, že dle Derycka Cooka v nás mollové tóniny evokují smutek. A jelikož je právě i tato píseň napsána v mollové tónině (tónina = řada tónů, jež byly použity při psaní skladby), může na nás působit smutně. Také nás může ovlivnit tempo neboli rychlost skladby. Jelikož je tempo u této skladby pomalé, i to v nás může vyvolávat pocity smutku (Powell, 2016).

Smutek můžeme dle Nakonečného definovat jako stav jakési rezignace, v níž se prolíná zoufalství s okamžiky vzdoru a dalších pocitů, které jsou určeny předmětem smutku. Jeho lehčí formou je zarmoucení a silnější formou je žal. Obecně platí, že smutek je reakcí na ztrátu něčeho. Zmiňuje, že se jedná o stav, v němž se člověk světu uzavírá. Podle W. Witwického (1963) v sobě žal zahrnuje bezvýchodnou touhu zaměřenou do minulosti, touhu návratu toho, co bylo ztraceno, a je to především reakce na ztrátu nejbližší osoby. K tomu se mohou připojovat další pocity, např. pocit sklíčenosti nebo pocity viny. Všechny tyto vjemy akcentuje vědomí bezmocnosti a definitivnosti ztráty, ono poeovské „již nikdy víc“ (Nakonečný, 2012). Přesně s těmito pocity se autorka v písni ztotožnila, ale nakonec se s danou situací vyrovnala a píseň je ukončena s nadějí a pozitivní myšlenkou, neboť se říká: „něco končí, něco začíná.“

Dalším příspěvkem je píseň Vďačnosť. Ve srovnání se Srdcebolem má svižnější tempo a měla by vyjadřovat pozitivnější emoce. Vznikla v roce 2020 a je ve slovenštině, což má svůj důvod a záměr. Jelikož otec autorky pochází ze Slovenska, autorka má k tomuto druhému rodnému jazyku velice blízký vztah a je její druhou písní, která je složena v tomto jazyce. V témž roce se autorka zúčastnila soutěže SuperStar, kde zazpívala svou autorskou píseň Nad našú Hošťálkovú, kterou složila o své rodné vsi Hošťálková. A právě píseň Vďačnosť byla reakcí na podporu všech, kteří jí v soutěži fandili. Chtěla směrem k nim a ke svým fanouškům projevit vděčnost a zároveň touto písní chtěla lidem připomenout, aby byli vděční za to, co v životě mají. Je důležité si uvědomit, co je v životě opravdu důležité a že sám život není věčný. Samotná publikace Psychologie vděčnosti a nevděčnosti od Jara Křivohlavého definuje vděčnost jako výraz odvozený od slova dík. Jde tedy o vyjádření díku, tzn. uznání, pocit vázanosti za prokázané dobro (Křivohlavý, 2007).

Křivohlavý také uvádí, že lidé s vyšší mírou vděčnosti vyjadřují vyšší míru kladných emocí, životní spokojenosti, vitality, optimismu. Vděčnost sice nelikviduje negativní emoce, ale povzbuzuje potěšující emocionální stav a tím ovlivňuje náš život. Lidé s výraznou dispozicí vděčnosti mají i výraznější schopnost vciťovat se do emocionálního stavu druhých lidí, tzv. empatii a schopnost chápat životní cíle a perspektivy druhých lidí. V porovnání s lidmi s nižší úrovní této vděčnosti – lidé s vyšší mírou vděčnosti kladou menší důraz na materiální věci a hodnoty v životě. Vděčnost je dle něj více nežli jen citový zážitek, jelikož má stránku kognitivní – tzn. hlubší poznání toho, že jsme byli obdarováni a dárcem uznáni za obdarované. Mimo jiné má totiž i stránku volní – motivační, hybnou (Křivohlavý, 2007).

Ačkoliv jsou tyto dvě písně odlišné, nesou v sobě společný aspekt. Vzhledem k blížícímu se konci působení autorky na Pedagogické fakultě jí přišlo adekvátní zvolit si výše zmíněné písně na soutěžní konferenci Mozaika poznání. Uvažuje o doktorském studiu, avšak zároveň stále neví, jakým směrem se v budoucnu bude ubírat. Tímto soutěžním příspěvkem by se tedy (i se smutkem, ale hlavně) s vděčností chtěla s fakultou a samotnou Olomoucí rozloučit.

Sabina Stehlíková, DiS.

2. ročník Bc. studia programu Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání a Speciální pedagogika pro 2. stupeň ZŠ a SŠ 

Martina Šťovíčková   

2. ročník Bc. studia programu Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání a Technické a pracovní činnosti pro 2. stupeň ZŠ a SŠ

NETRADIČNÍ SPOJENÍ KLARINETU A AKORDEONU V TRADIČNÍM TANGU

Anotace příspěvku:

Netradiční kombinace nástrojů jako je klarinet a akordeon vznikla poměrně jednoduše. Jsme studentky druhého ročníku Pedagogické fakulty Univerzity Palackého, kde společně studujeme obor Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (major) v rozdílných kombinacích studijních oborů minor. Martina studuje Hudební kulturu v kombinaci s oborem Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání a Sabina Hudební kulturu v kombinaci s oborem Speciální pedagogika pro 2. stupeň ZŠ a SŠ. Střední školy jsme vystudovaly rozdílné, avšak zároveň si trochu podobné. Martina vystudovala VOŠP a SpgŠ v Litomyšli, obor předškolní a mimoškolní pedagogika a Sabina vystudovala konzervatoř v oboru Hra na akordeon. Část jejího studia proběhla na konzervatoři v Pardubicích, které zde zakončila maturitní zkouškou, a část na Janáčkově konzervatoři v Ostravě, kde studium zakončila absolutoriem. Obě jsme tedy už na střední škole směřovaly k humanisticky založeným oborům a k práci s dětmi. Od letošního roku Martina navštěvuje první ročník Konzervatoře Evangelické akademie zde v Olomouci, kde zdokonaluje svou hru na klarinet.

Spolu jsme začaly hrát v prvním ročníku v zimním semestru v rámci nepovinného předmětu Souborová hra, který jsme navštěvovaly ještě s violistkou a klavíristkou. Další semestr jsme pokračovaly pouze v duu ve složení akordeon a klarinet. Poprvé jsme
si společně zahrály na koncertě Hudebka Live a poté jsme dostaly nabídku na hraní
na vernisáži fotografií absolventů Univerzity třetího věku Olomouc. Na tuto akci jsme poskládaly pestrý a obsáhlý repertoár známých skladeb, na který bylo nutné ve skladbách provést aranže pro naše obsazení akordeon a klarinet/tenor saxofon, jelikož klarinetistce je blízký i tento nástroj. Tak začala naše spolupráce, která doufáme, že bude pokračovat i nadále.

Spojení akordeonu a klarinetu není až tak neobvyklé. Vyskytuje se především v tradiční lidové hudbě, kam patří různá folklórní uskupení, která hrají lidové písně či lidové tance. Lidové písně jsou písně, u kterých neznáme autora a šířily se často mezi lidmi pouze slovně.

Dále se můžeme s tímto spojením nástrojů setkat v hudebním žánru světské židovské hudby, kde repertoár vychází především z taneční hudby určené pro svatby a jiné oslavy. Pro tento hudební žánr se užívá názvu Klezmer. Nejde však o klasickou židovskou hudbu, ale o lidovou hudbu východoevropských Židů oblasti Ukrajiny, Rumunska, Litvy, Běloruska, Maďarska, Polska a Slovenska.

Také můžeme tyto nástroje hledat v jazzu, ve kterém se hrají především improvizace, což je tvoření hudby v daném okamžiku bez předchozích příprav. Improvizace se většinou hrají podle akordických značek nebo muzikanti hrají melodie na své nástroje podle sluchu.

Dále se s touto kombinací nástrojů můžeme setkat v čardáších. Čardáš je maďarský národní tanec a název vznikl z maďarského slova csérda, což v českém překladu znamená krčma.
Pro tento tanec je typické střídání tempa z pomalého na rychlé. Mezi nejznámější čardášovou skladbu patří Montiho Čardáš. 
V neposlední řadě můžeme tuto kombinaci často slyšet v tangu. Existuje několik druhů tohoto tance, například argentinské tango, tango flamenco nebo tango viejo, což je tango ze staré gardy. Jeden z nejvýznamnějších skladatelů tanga pro akordeon je Ástor Piazzolla, který do tradičního argentinského tanga zakomponoval prvky jazzu a klasické hudby, čímž se stal průkopníkem nového hudebního stylu tango nuevo. Ástor Piazolla skládal především pro bandoneon, který se však v současné době nahrazuje akordeonem. Jeho tanga jsou pro různá obsazení nástrojů (akordeon, klarinet, kytara, housle, klavír).

V této soutěžní studentské konferenci Mozaika poznání jsme se rozhodly zaměřit na interpretaci tanga. Zvolily jsme skladby Tango pour Claude od Richarda Galliana a Por una Cabeza od Carlose Gardela.Tango Por una Cabeza bylo napsané v roce 1935, hudbu složil Carlos Gardel a text napsal Alfredo Le Pera. Toto tango je považováno za jedno z nejromantičtějších, avšak opak je pravdou. Název „Por una Cabeza“ v překladu znamená „Prohra o hlavu“. Píseň vypráví o životě muže, který přirovnává prohru v koňských dostizích k prohře se ženou. Píseň končí tím, že tato údajná láska je ztracena „o hlavu“ – vzdálenost, ve které by kůň mohl prohrát dostih. Muž se však neponaučí a nezmoudří, protože by znovu bezmocně vsadil na tuto lásku, i kdyby přišla jiná žena. V originále je toto tango napsané pro klavír, akordeon a housle. Bylo tedy nutno provést úpravu notového materiálu pro naše obsazení akordeon a klarinet. Vzhledem k tomu, že Sabina má zkušenosti s notačními programy, využila svých znalostí a ujmula se přepisu a aranže. Pracovala s notačním programem Musescore, ve kterém zapsala part akordeonu v dvouřádkovém systému, jistá úskalí nastala při přepisování partu klarinetu, který je v B ladění. Při zapisování vycházela z dostupných notových materiálů pro klavír, zbytek skladby rozepsala podle sluchu z nahrávek, které si naposlouchala. K aranži přistupovala tak, aby oba dva nástroje si byly rovnocenné a ani jeden nebyl pouze doprovodný. K interpretaci obou skladeb jsme přistupovaly zcela pocitově a intuitivně. U Tanga pour Claude jsme dbaly především na zvolení vhodného tempa. Tempo však bylo proměnlivé podle charakteru určitých částí skladby. Dynamiku jsme uzpůsobovaly hlavní melodii, která se v partech mezi nástroji střídala. Nástroj s hlavní melodickou linkou hrál výrazněji, a druhý doprovodný udržoval dynamiku slabší. V závěru skladby jsme ze subita piana crescendovaly až do úplného konce a posledního akordu.

Tango Por una Cabeza má dvě charakterově rozdílné části, které se během skladby střídají. První část jsme se pojaly ve volnějším stylu, kdy jsme hrály v mírném tempu.  Využívaly jsme techniky legato (vázání tónů, značí se obloučkem nad notami) a upravovaly jsme agogiku a výrazové prvky (melodie, rytmus, ozdoby) podle našich představ. Druhá část v nás evokovala odvážnost, proto jsme zvolily rychlejší tempo s výraznější artikulací. Využívaly jsme techniky staccato a důrazné akcenty a odtahy. V skladbě se tyto dvě části střídají
a opakují, proto jsme se snažily o pestrost, což zahrnovalo transponování klarinetu o oktávu výše, či níže.

Mgr. Magdalena Svozilová  

4. ročník DSP Speciální pedagogika 

 

DIVADELNÍ TVORBA JAKO TERAPEUTICKÝ NÁSTROJ PRO PODPORU DUŠEVNÍHO ZDRAVÍ U STARŠÍCH DOSPĚLÝCH 

Anotace příspěvku:

S ohledem na rostoucí populaci starších dospělých je stále důležitější zaměřit se na pohodu této věkové skupiny. Divadelní tvorba se jeví jako jedna z perspektivních cest k posílení duševního zdraví těchto osob. Kvalitativní studie zkoumá zkušenosti účastníků dramatických kurzů divadla "Na cucky" se zaměřením na benefity pro duševní zdraví. Účastníci kurzu uvádějí, že získávají nástroje a dovednosti pro účinnější zvládání samoty, boji s depresí a pro podporu v situacích ztráty blízké osoby či zdokonalují své umělecké cítění a kreativitu. Výzkum nasvědčuje, že systematické začlenění divadelní tvorby do programů pro seniory může mít pozitivní dopad na jejich duševní zdraví.

Současná stárnoucí společnost čelí nejednomu problému souvisejícímu s duševním zdravím starších dospělých. Individualisticky orientovaný životní styl velkého množství populace moderního světa způsobuje větší pocity osamělosti a izolace. Sociální izolace a samota představují klíčové výzvy v oblasti veřejného zdraví v ekonomicky vyspělejších zemích (Blazer, 2020). Právě jednou z možných intervencí, které mohou sloužit k prevenci pocitů osamění a možných depresivních či úzkostných poruch jsou kreativní přístupy a využití umění. V dnešní době je již předmětem zkoumání umělecká terapie v rámci všech druhů umění (Kantor, 2016) Řada randomizovaných kontrolovaných studií opakovaně prokázala, že čtyřtýdenní (osmitýdenní) kurz herectví vedený profesionálním hercem/pedagogem, který je zakončen předvedením inscenace zpaměti, může u dospělých výrazně zlepšit paměť, porozumění, kreativitu a schopnost řešit problémy (Noice, Noice, Kramer, 2014).

Předkládaná kvalitativní studie se zaměřila na zmapování benefitů a podpůrných nástrojů pro zlepšení duševního zdraví osob starších 60 let, které se účastní pravidelných divadelních kurzů divadla Na Cucky. Výzkumnou metodou se stala ohnisková skupina a pozorování. Mezi benefity, které vyplynuly z výsledků řadíme například zvládání emocí a podpora v aktuálně prožívaných náročných životních situací či zlepšení sociálních interakci a mezilidských vztahů.

Mgr. Petr Vrána, dipl. um.

5. ročník DSP Hudební teorie a pedagogika  

 

REALIZACE ZVUKOVÉHO CD ALBA S NÁZVEM A TRIBUTE TO GEORGE GERSHWIN & THE STRING QUARTET

Anotace příspěvku:

Výchozím předpokladem realizace CD alba bylo vytvoření transkripčních přepisů (dvou původních) hudebních partitur George Gershwina (tj. klavírního cyklu  Preludes for piano  a symfonické básně An American In Paris) pro smyčcové kvarteto, které jsou aktuálně publikovány a distribuovány rakouským hudebního nakladatelství Universal Edition pod následujícími názvy:

George Gershwin/arr. Petr Vrána: Prelude 1: Arrangement for string quartet (Gershwin, 2022), 

George Gershwin/arr. Petr Vrána: Prelude 2: Arrangement for string quartet (Gershwin, 2022), 

George Gershwin/arr. Petr Vrána: Prelude 3: Arrangement for string quartet (Gershwin, 2022),

George Gershwin/arr. Petr Vrána: An American In Paris: Arrangement for string quartet (Gershwin, 2023).   

Realizační umělecký záměr spočíval v pořízení a limitovaném vydání technicky profesionálních a umělecky hodnotných CD-audio  nahrávek, které mají přispět k obohacení současné fonografické produkce v oblasti komorní hudby (zejména pak artificiální hudby ovlivněné jazzem) a zároveň reflektovat aktuální středoevropské tvůrčí úsilí v oblasti aranžování a interpretace vybraných hudebních děl George Gershwina prostřednictvím vlastních výsledků autora příspěvku.             

Klíčový úkol a zároveň postup spočíval ve zvukovém ztvárnění celkem čtyř oficiálně publikovaných notových edic (viz výše) s využitím služeb profesionálního nahrávacího studia a interpretačního potenciálu smyčcové formace Corvus Quartet. S realizací CD však souviselo i autorskoprávní ošetření výsledných zvukových záznamů a to jak pro účely případné mezinárodní distribuce CD alba na území USA, tak i z důvodu  transparentní prokazatelnosti legitimního užití (jinak chráněného) hudebního obsahu.                          

Finální studiové zpracování a limitovaná produkce fyzického CD alba A Tribute to George Gershwin & the String Quartet (Gershwin, 2024). Distribuce hudebního obsahu CD alba prostřednictvím digitálních platforem typu Spotify, Apple Music, YouTube a dalších.

Závěrečná pojednání  obsahují informace o dostupnosti CD nosiče v rámci českých vědeckých knihoven, jeho dosavadních ohlasech a publicitě v odborné či umělecké komunitě.

piktogramy-03-gold.png
piktogramy-01-gold.png
piktogramy-02-gold.png
bottom of page